Občané dali jasně najevo, že si nepřejí zničení Brněnské přehrady kvůli D43

Teplé počasí uplynulých týdnů přilákalo k Brněnské přehradě tisíce návštěvníků. Na přístupové cestě k přístavišti na ně o víkendech čekal informační stan iniciativy Tady je domov, ne dálnice. Spolky z obcí na plánované trase „Hitlerovy dálnice“, která by nenávratně poškodila domovy tisíců lidí i  rekreační zónu u Brněnské přehrady, připravili společnou podpisovou akci. Informační stan byl situován v místě, kde by těleso plánované transevropské dálnice odřízlo lidem přístup k přehradě. Cílem společné informační akce bylo získat širokou podporu veřejnosti pro vybudování skutečného obchvatu města Brna a všech dotčených obcí. Během čtyř víkendů se v informačním stanu vystřídali desítky dobrovolníků, kteří sbírali podpisy pod výzvu adresovanou zastupitelům Jihomoravského kraje a pro zmocnění zástupců veřejnosti při pořizování Aktualizace Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Další dobrovolníci sbírali podpisy přímo v dotčených obcích. Pro zástupce veřejnosti z obcí od Troubska, přes Bosonohy, Žebětín, Bystrc, Kníničky, Rozdrojovice, Jinačovice, Kuřim, Malhostovice, Drásov až po Skaličku a Všechovice, se podařilo získat 15 000 podpisů. Pověření zástupců veřejnosti byla předána Krajskému úřadu Jihomoravského kraje 16. června společně s několika stovkami samostatných připomínek k Aktualizaci ZÚR. Výzvu zastupitelům Jihomoravského kraje nazvanou „Tady je domov, ne dálnice!“  podepsalo 1 600 lidí a sběr podpisů stále pokračuje. Předání výzvy zastupitelům Jihomoravského kraje je naplánováno na začátek podzimu, kdy by mělo krajské zastupitelstvo Aktualizaci ZÚR schvalovat. Masivní podpora podpisové akce ze strany veřejnosti je jasným důkazem, že občanům není lhostejné, kudy komunikace D 43 povede a nepřejí si zničení rekreační zóny u Brněnské přehrady, ani zavlečení dálkové tranzitní dopravy do blízkosti svých domovů. Nyní nezbývá než doufat, že hlas veřejnosti bude dostatečně silný, aby dolehl i k uším našich volených zástupců v krajském zastupitelstvu.

Monika Šimková

2 komentáře u „Občané dali jasně najevo, že si nepřejí zničení Brněnské přehrady kvůli D43“

  1. Vážený pane Kocmane,

    bylo by na místě, abyste se před formulováním silných názorů aspoň trochu s věcí seznámil a zbytečně se netrápil na základě chybných informací.

    Poukazujete na problémy u Lipůvky a v Kuřimi. Ano, zde jsou vážné problémy.

    Kdybyste se však seznámil s návrhem schváleným krajem a návrhem varianty Optimalizované D43, tak byste lehce seznal, že Optimalizovaná trasa oba tyto problémy řeší. Navrhuje poprvé v historii skutečně kvalitní obchvat Lipůvky a současně kvalitní obchvat Kuřimi, tzv. severní, vedený za průmyslovou zónou v Kuřimi, kde není jediná obytná budova. Oba tyto obchvaty jsou z hlediska obyvatel zcela bezkonfliktní.

    Na druhou stranu návrh kraje je v konfliktu na mnoha místech. Pokud někdo si myslí, že vyřeší problém Lipůvky tak, že transevropskou komunikaci „43“ přesune do prostoru prakticky srostlých obcí Malhostovice a Drásov, pouhé desítky metrů od obytných domů Malhostovic, pak toto zcela jistě je docela problematický nápad. je naprosto logické, že lidi v Malhostovicích a Drásově (a také ve Všechovicích, Skaličce a Male Lhotě) si nepochybně budou chránit své domovy.

    Podobně je to i v Kuřimi, kde starosta Sukalovský prosazuje na úkor místních občanů naprosto nesmyslný záměr převést dopravu ze středu Kuřimi na tzv. jižní obchvat. To není nic jiného než vedení komunikace s cca 20 tis. vozidel denně těsně před okny nově vystavěné obytné zóny pro cca 2000 obyvatel. I tito lidé si chrání a budou chránit své domovy.

    Tak jak chybně postupuje kraj i starosta Sukalovský povede jen k další eskalaci problémů u Lipůvky a v Kuřimi, tedy k ničemu dobrému.

    Odpovědět
  2. Upřesnil bych titulek „někteří občané“, protože já jsem také občan a souhlasím jako mnoho dalších s dostavbou 80 let rozestavěné silnice, kterou navrhli špičkovy němečtí inženýři (určitě ne Hitler). A ještě bych upřesnil, že s ní nesouhlasí hlavně ti občané, kteří si s ohledem na plánovanou dálnici v minulosti za levno koupili kolem ní pozemky a teď budou prudit. Prostě nečekali, že by se silnice někdy stavěla. A kudy si myslíte, že budou jezdit lidí z Brna a zpět, když se postaví ta vaše, odborníky zavržená „zelena“ trasa? Samozřejmě, že budou jezdit po stávající, takže trasa k ničemu. A to, že má vést Bystrcem v tunelu jste také jaksi pozapomneli uvést. Máte plnou hubu ekologie, ale stoupnete si do toho smradu do kolony u Lipůvky a Kuřimi. Jen dokážete prudit a zdržovat. Bylo by potřeba okopírovat německý nebo rakouský zákon a bylo by po starostech, když už ji bohuzel Němci za války nedostavěli. A nakonec jen pro porovnání, před 80 lety, bylo půl roku od podpisu mezi ČSR a Německem vykoupeno většinu pozemků a začlo se stavět, a dnes????

    Odpovědět

Napsat komentář: Kocman Karel Zrušit odpověď na komentář