Materiály k technicko-ekonomické studii HBH

I když byla D43 přes Bystrc v minulosti soudem zrušena, v aktuálních ZÚR Jmk ji znovu máme zpět, a to díky zpackané krajské studii. Politikové na jejím základě hlásali, že se bude jednat o silniční řešení pro místní dopravu, bez tranzitu (méně než 4%). Politická reprezentace Brna tomuto nesmyslu uvěřila a požadovala toto řešení. Postupně se Hitlerova dálnice přejmenovávala z R43 na D43, X43, S43, I/43 a aktuálně se jedná o I/73. Firma HBH nyní zpracovává technicko-ekonomickou studii, dílčí závěry byly v prosinci prezentovány zástupcům dotčených MČ. Pro Bystrc je zde řada problémů a je vidět, že např. ulice Páteřní má mít funkci doprovodné komunikace k I/73.

Detail – průtah Bystrcí – podrobně níže v PDF


Z předložených výkresů je pak zřejmé, že oproti navrhovanému Územnímu plánu města Brna jsou tunely v jižní části Bystrce kratší o 250-350 m. Veškerá místní doprava skrze Bystrc bude vedena po Páteřní, Obvodové a Odbojářské. Nicméně přivaděčem na dálnici, pardon prozatím silnici, se stane právě Obvodová a již nyní přetížená komunikace kolem řeky. Aktuální studie ale tyto problémy vůbec neřeší a navrhované řešení je tak z našeho pohledu nedostatečné!

Zde se sluší připomenout sdělení náměstka hejtmana Malečka, na základě kterého byla dříve z posouzení variant vyloučena trasa realizující obchvat celého Brna – tzv. Optimalizovaná varianta.

Trasa I/73 je označena jako silniční, ale je navržena s parametry dálnice (130 km/h). Současně je u Rozdrojovic navrženo „dálniční“ odpočívadlo, takže je zjevné, že projektant počítá s transevropskou tranzitní dopravou, včetně kamionové. Zdůrazňuji, že na silnicích I. tříd zákon kamionové odpočívky nepožaduje. Ano, pokud je tedy I/73 takto navržena, pak budoucí změna na dálnici je možná prostou výměnou modrých tabulí za zelené! Šaráda s neexistující dálnicí tak dostává novou kapitolu.

Dopravní modelování již údajně také připouští nemalou složkou těžké tranzitní dopravy v trase sever/jih. Cekem by se snad v roce 2055 mělo jednat až o 40 tisíc vozidel denně (nyní zde máme třetinu a to především osobních vozidel). Naše argumenty, že D43 je zařazena do Transevropské dopravní sítě TEN–T kraj dříve ignoroval, ale ukazuje se, že tento velký problém zůstává ve hře.

Lze dodat, že u Nejvyššího správního soudu jsou celkem 3 žaloby na ZÚR a je navrženo, aby se spornými aspekty výkladu evropského práva zabýval Evropský soudní dvůr. Takže stále máme naději, že se problematikou začne někdo seriózně zabývat.

Pavel Škarvada

7 komentářů u „Materiály k technicko-ekonomické studii HBH“

  1. Přesně tak, souhlasím s panem Doležalem. Tady to brojení a souzení se u evropského soudního dvora apod. povede jen a pouze k tomu, že se to o trochu oddálí, ale dříve nebo později se to stejně postaví. Protože legislativcům prostě už došlo, že je potřeba tu povolovací legislativu změnit a prostorů pro blokace infrastruktury ubývá a ubývat bude, ač se to autorům tohoto webu asi nebude líbit. Místo terorizování statisíců lidí byste se měli zamyslet a na tu práci se vykašlat a místo toho, jak píše pan Doležal, se zasadit o to, aby tunel a vše okolo přes Bystrc a Kníničky bylo co nejšetrnější. Např. prodloužení tunelu v jižní části Bystrce. A ne pořád jen odpor odpor odpor a postavte optimalizovanou postavte optimalizovanou. Tu variantu nikdy nikdo nepostaví, to si buďte naprosto jistí, protože se nikdy nemůže zaplatit. Takže docílíte akorát toho, že ta doprava bude jezdit po brněnském VMO. Dělejte, jak myslíte. Bystrcká varianta řeší jednu z hlavních problémů celého regionu a to napojení právě Bystrce na D1. To chybí žalostně a Bystrčáci vesele dál smrdí v autech všem ostatním pod okny. Tam to ale nevadí… Nevidíte si na špičku nosu a jste sebranka neskutečných pokrytců. Jsem ještě zvědav, jestli mi alespoň schválíte předchozí příspěvky, kde jsem odpovídal v jiném tématu jednomu pánovi. Tam nebyl nikde jediný vulgarismus ani nic. Pouze fakta a názory. Pokud si tedy diskusi představujete takhle, tak se nedivím, že se s někým takovým nikdo ani nebaví.

    Odpovědět
    • Ještě se nestalo, že bychom neschválili nějaký komentář, pokud to nebyl vyložený spam. Ani vulgarismy nám nevadí – nejsme Facebook:-)
      A k těm pokrytcům, terorizování a podobně. Dobře si vzpomínám, jak podobní progresívní dopraváci jako Vy nadávali na ty, co poukazovali na nedostatky na Žabovřeské (dokonce tam došlo k nějakému násilí). Dodnes není zkolaudovaná – protože ti odpůrci měli pravdu. Je to bezohledná stavba vůči domům kolem.
      Jestli tu chce někdo někoho terorizovat, tak jste to Vy.

      Odpovědět
      • Omlouvám se nařčení, dnes jsou již schváleny a viditelné. 2 dny zpět jsem tu byl a příspěvky zde nebyly a už zde nebyly ani ty čekající na schválení, proto jsem myslel, že se prostě ztratily. Jen se objevily o nějaký ten den později, v pořádku.

        Když se připravovala nebo stavěla Žabovřeská – předpokládám že spíš myslíte Královopolské tunely a přilehlou velkou křižovatku – tak jsem byl na zakládce a určitě jsem nikde nic neschvaloval nebo na někoho nadával.
        Nicméně .. je to trochu jiný příběh. Já osobně jsem názoru, že dříve (a začíná je to dohánět spíše až dnes nebo pár let zpět) se na nějaké hlukové studie z vysoka kašlalo a něco se tam prostě napsalo a basta. A teď jim to nevychází a neví už kudy kam, aby to zkolaudovali. Za mě je tohle naopak totální fraška od ŘSD. Nejvíce jsem se smál, když tam psali na značkách „dodržujte 60“ kvůli měření hluku. To už byl úplný výsměch.
        Popravdě věřím tomu, a ono je to na těch stavbách vidět, že dnes má hluková zátěž úplně jinou váhu a řeší se opravdu poctivě. Však na leckteré stavbě doplňuje ŘSD protihlukovky, protože měření prokázala, že hluk je zvýšen více, než bylo propočítáno. Často jde o místa, u kterých i předem říkali, že PHS až podle měření. Takže je dostaví, následně je to po čase proměřeno a pak zkolaudováno. Tak by to mělo vypadat. Stavba VMO v Brně je za mě propadák ŘSD v tomhle směru.
        Ovšem na druhou stranu .. jsem názoru, že kdo chce užívat výhod života ve velkém městě, musí počítat i s tím, že to sebou nese i jistá negativa. Ve městě především hluk a světelný smog. To tak prostě je. A není jediný, kdo chce využívat velkoměsta, chce je využít i ten, kdo jede tím autem do města (ten za to má oprávněně zaplatit – parkovné/zóny). A někde ta auta projet musí. A tam, kde jezdí spíše desetitisíce vozidel, tam je záhodno postavit nějakou pořádnější kapacitnější stavbu než klasické městské ulice. Proto vzniká VMO a proto by měla vzniknout i I/73, která část dopravy odvede, protože ta tranzitní doprava nemá na VMO smrdět ideálně vůbec. V Bystrci smrdět nebude, maximálně v nějakých výduchách z tunelu a to ještě přes filtry a podobná zařízení.

        Odpovědět
    • Mám pro vás jednu dobrou zprávu: my nemáme žádnou pravomoc stavbě bránit a zabránit. Můžeme jen poukazovat na rozpory se zákonem. Pokud jste přesvědčený, že je to celé v pořádku, stavbu nemůžeme ohrozit. Buďte tedy v klidu.

      Odpovědět
  2. Věřím že se konečně podaří D43 kolem Brna i dál na sever dostavet, ať už pod jakýmkoli názvem. Blízce vedený západní obchvat chybí jako sůl, a když už se snad dohodli Kuřimáci na jižním obchvatu, tak by mohlo vzniknout i celistvé a funkční řešení. Ve všech větších městech prostě kolem města vedou kapacitní ctyrproudovky, s využitím tunelů může být výsledek i pro dotčené lokality uspokojivý. Koukněte na Oslo, Klagenfurt, a další, proč bychom se nedokázali dohodnout i u nás. Já taky bydlím nedaleko, a myslím že bychom měli hledat ne důvody proč to nejde, ale způsoby jak to udělat co nejsetrneji, ale zároveň maximálně funkční. Tj. v trase Hitlerovky. I ti kdo se tomu dneska zuby nehty brání, by nakonec po dostavení byli rádi – když se to postaví inteligentně.

    Odpovědět

Napsat komentář