I když byla D43 přes Bystrc v minulosti soudem zrušena, v aktuálních ZÚR Jmk ji znovu máme zpět, a to díky zpackané krajské studii. Politikové na jejím základě hlásali, že se bude jednat o silniční řešení pro místní dopravu, bez tranzitu (méně než 4%). Politická reprezentace Brna tomuto nesmyslu uvěřila a požadovala toto řešení. Postupně se Hitlerova dálnice přejmenovávala z R43 na D43, X43, S43, I/43 a aktuálně se jedná o I/73. Firma HBH nyní zpracovává technicko-ekonomickou studii, dílčí závěry byly v prosinci prezentovány zástupcům dotčených MČ. Pro Bystrc je zde řada problémů a je vidět, že např. ulice Páteřní má mít funkci doprovodné komunikace k I/73.

Z předložených výkresů je pak zřejmé, že oproti navrhovanému Územnímu plánu města Brna jsou tunely v jižní části Bystrce kratší o 250-350 m. Veškerá místní doprava skrze Bystrc bude vedena po Páteřní, Obvodové a Odbojářské. Nicméně přivaděčem na dálnici, pardon prozatím silnici, se stane právě Obvodová a již nyní přetížená komunikace kolem řeky. Aktuální studie ale tyto problémy vůbec neřeší a navrhované řešení je tak z našeho pohledu nedostatečné!
Zde se sluší připomenout sdělení náměstka hejtmana Malečka, na základě kterého byla dříve z posouzení variant vyloučena trasa realizující obchvat celého Brna – tzv. Optimalizovaná varianta.
Trasa I/73 je označena jako silniční, ale je navržena s parametry dálnice (130 km/h). Současně je u Rozdrojovic navrženo „dálniční“ odpočívadlo, takže je zjevné, že projektant počítá s transevropskou tranzitní dopravou, včetně kamionové. Zdůrazňuji, že na silnicích I. tříd zákon kamionové odpočívky nepožaduje. Ano, pokud je tedy I/73 takto navržena, pak budoucí změna na dálnici je možná prostou výměnou modrých tabulí za zelené! Šaráda s neexistující dálnicí tak dostává novou kapitolu.
Dopravní modelování již údajně také připouští nemalou složkou těžké tranzitní dopravy v trase sever/jih. Cekem by se snad v roce 2055 mělo jednat až o 40 tisíc vozidel denně (nyní zde máme třetinu a to především osobních vozidel). Naše argumenty, že D43 je zařazena do Transevropské dopravní sítě TEN–T kraj dříve ignoroval, ale ukazuje se, že tento velký problém zůstává ve hře.
Lze dodat, že u Nejvyššího správního soudu jsou celkem 3 žaloby na ZÚR a je navrženo, aby se spornými aspekty výkladu evropského práva zabýval Evropský soudní dvůr. Takže stále máme naději, že se problematikou začne někdo seriózně zabývat.
Pavel Škarvada
Věřím že se konečně podaří D43 kolem Brna i dál na sever dostavet, ať už pod jakýmkoli názvem. Blízce vedený západní obchvat chybí jako sůl, a když už se snad dohodli Kuřimáci na jižním obchvatu, tak by mohlo vzniknout i celistvé a funkční řešení. Ve všech větších městech prostě kolem města vedou kapacitní ctyrproudovky, s využitím tunelů může být výsledek i pro dotčené lokality uspokojivý. Koukněte na Oslo, Klagenfurt, a další, proč bychom se nedokázali dohodnout i u nás. Já taky bydlím nedaleko, a myslím že bychom měli hledat ne důvody proč to nejde, ale způsoby jak to udělat co nejsetrneji, ale zároveň maximálně funkční. Tj. v trase Hitlerovky. I ti kdo se tomu dneska zuby nehty brání, by nakonec po dostavení byli rádi – když se to postaví inteligentně.