Jak se dalo očekávat, čas poodhaluje skutečné důvody pro vedení dálnice D43 středem Bystrce a v těsné blízkosti celé řady vesnic. Povede-li totiž tato dálnice transevropského systému TEN-T trasou prosazovanou krajem (tedy přes Bystrc a v těsné blízkosti Malhostovic, Drásova, Skaličky, Lubě, Malé Lhoty, Dílů za sv. Jánem atd.), obejde Kuřim tzv. jižním obchvatem Kuřimi.
Jižní obchvat Kuřimi
Tento jižní obchvat, vedoucí v těsné blízkosti části Kuřimi „Díly za sv. Janem“ s cca 1500 obyvateli (na rozdíl od severního obchvatu odděleného od Kuřimi průmyslovou zónou) chrání před dálkovou dopravou oblast Kuřim – Záhoří, kde architekt Jakub Kynčl pracuje na projektu rozsáhlého sídliště s množstvím bytů v hodnotě okolo 5 až 7 mld. Kč. Nedávno v Kuřimi vydaný informační leták (možná spíš dezinformační) zdá se potvrzovat hypotézu, že zvolená trasa dálnice souvisí právě s tímto plánovaným sídlištěm. Vnucuje totiž mj. představu, že jižní obchvat Kuřimi je ideálním řešením, protože nevede obydlenou oblastí. Opak je ale pravdou.
Dezinformační leták za jižní obchvat Kuřimi
Leták z pera pánů Oldřicha Štarhy (bývalého starosty Kuřimi), Vladimíra Pančíka a Lukáše Holíka naznačuje podivné pozadí územní studie pro Aktualizaci ZÚR a návrhu ZÚR, která má být předložena ke hlasování Zastupitelstvu JMK dne 17.9.2020. Iniciuje totiž petici za jižní obchvat Kuřimi a skvělost tohoto řešení dokládá starým mapovým podkladem, na kterém chybí zastavěná oblast „Díly za sv. Janem“. Představuje tudíž nepravdivě jižní obchvat Kuřimi jako variantu, vedoucí neobydlenou oblastí.
Zájmy developerů v Kuřimi – Záhoří
Pikantní na celé věci je, že autorem oné rozsáhlé a drahé studie, která se snaží zdůvodnit (a moc se jí to nedaří) vedení dálnice nejen přes Bystrc, ale i v těsné blízkosti zmíněných vesnic, je rovněž architekt Jakub Kynčl. Pan architekt Kynčl tedy společně s developerskou firmou IMOS Development, která by měla obytný soubor Kuřim – Záhoří stavět, obětuje nejen zhruba 30 tisíc obyvatel Bystrce, ale i obyvatele všech těch jmenovaných vesnic severně od Kuřimi zájmům úzké skupiny, která potřebuje za co nejvyšší ceny prodávat byty v doposud neexistující lokalitě Kuřim – Záhoří.
Pod taktovkou Drago Sukalovského?
Nakonec zbývá dodat, že tvrdým zastáncem a prosazovatelem jižního obchvatu Kuřimi je i krajský zastupitel jihomoravského kraje a kuřimský starosta Drago Sukalovský, pro kterého je megaprojekt sídliště Kuřim – Záhoří jistě vítanou příležitostí. Navíc je Drago Sukalovský krajským zastupitelem a členem Výboru pro územní plánování a dopravu Zastupitelstva Jihomoravského kraje. Má tedy na prosazení jižního obchvatu Kuřimi, o který se teď v Kuřimi bojuje, nemalý vliv.
Luboš Raus
Článek o údajné manipulaci kvůli staré mapě a pak přímo lhát, že severní obchvat by oddělovala od Kuřimi průmyslová zóna….
To není pěkný.