Začalo soudní řešení R43

V úterý 26. října byl vynesen první rozsudek v této etapě sporu o R43. Jádrem sporu je otázka, zda budoucí komunikace, tradičně nazývaná R43, povede středem Bystrce nebo zda bude skutečným obchvatem Brna. Snahy a cíl současné politické reprezentace jednoznačně vedou k první variantě. Byla vypracována rozsáhlá a nákladná studie, ve které je za dopravní část odpovědný ing. Vlastislav Novák z firmy PK OSSENDORF s.r.o. Ovšem výběr trasy postavený na jeho zjištění že R43 vedená v Bystrcké trase je dopravně nejúčinnější (tj. pojede po ní více vozidel než po obchvatu Brna) je absurdní. Po průtahu městem pojede vždy více aut než po obchvatu, ale o tom ta celá věc přece není. Klíčové je do obytných oblastí nezavlékat dálkovou tranzitní dopravu a použít standardní řešení – obchvat města.

Na druhé straně byla vypracována celá řada expertních posudků včetně posudku soudního znalce, dokládajících nesprávnost takového závěru a výběru trasy. Jak je to možné? Důvod je prostý, studie brala v úvahu pouze místní dopravu, což ostatně přiznává i vedoucí týmu který studii vypracoval ing. arch. Jakub Kynčl: „ta silnice v rámci územní studie byla doopravdy hodnocena primárně jako regionální“. Nesprávnost takových výchozích podmínek potvrdí i jen letmý pohled do mapy. Dálniční trasa Štětín – Legnica – Hradec Králové – Brno – Vídeň atd., z velké části již postavená a provozovaná, má být součástí evropské dálniční sítě TEN-T! Se zahrnutím této skutečnosti vychází jako nejvýhodnější tzv. optimalizovaná varianta, která je plnohodnotným obchvatem Brna. Ve hře je totiž dálková kamionová doprava.

Tříčlenný soudní senát s jeho předsedou JUDr. Davidem Rausem, Ph.D. (není v žádném příbuzenském vztahu s autorem tohoto článku!) konstatoval, aniž by zmínil oponentní expertní posudky, že studie Kynčlova týmu je „komplexní a velmi vynikající“, přičemž vycházel „spíš z nějaké důvěry v korektnost a profesionalitu“. Je to pochopitelné, při vší úctě k senátu nebylo lze očekávat hlubší vhled do problematiky.

Za pozornost stojí i komentáře, které se objevily pod článkem informujícím o výsledku soudního jednání. Jeden příklad za všechny: I tak se nejspíš nedožiju toho, abych jel z Brna do Svitav po dálnici. Skutečně ne. Ona totiž ta R43 nevede do Svitav, ale do Moravské Třebové, od trasy na Svitavy se odklání zhruba na úrovni Boskovic. Diskutující i všichni ostatní se tedy na dálnici do Svitav těší zbytečně, což jim ovšem nikdo z oficiálních míst nesdělí.

Luboš Raus, Bystrčáci

(Článek byl zveřejněn v Bystrckých novinách.)

3 komentáře u „Začalo soudní řešení R43“

  1. Pane Tomáši Rudle, z Vašeho komentáře je zřejmé, že se o otázku R43/D43/S43/I43/X43 zajímáte jen velmi povrchně. Jinak byste věděl, že tato stále z taktických důvodů a účelově přejmenovávaná silnice/dálnice, se nyní označuje I73 (což se můžete dočíst na různých webech, např. na Wikipedii). My o této přejmenovávací anabázi samozřejmě víme, ale všeobecně je tato kauza známa jako R43 a proto ji takto hovorově označujeme.

    Odpovědět
  2. Vážený pane Luboši Rauši.
    Se zájmem jsem si přečetl Váš článek o D43 – neustále chybně označované jako R43 (podle staré a již několik let neplatné specifikace). Jaké bylo však mé překvapení, že to HLAVNÍ v článku ZCELA CHYBÍ. Od roku 1996 se nepostavil na území Jihomoravského kraje ani jeden jediný metr nového úseku dálnice. Dalniční síť Jihomoravského kraje se tedy nerozšířila ani o metr za posledních 26 let!!! Za co berou lidé na Jihomoravském ŘSD peníze? Zde je jejich jmenný seznam a jejich pracovní mobilní telefony (oni jsou povinní je mít zveřejněné a dostupné pro kohokoli). Kdybych tam pracoval (čti na Jihomoravském/ Brněnském ŘSD), hanba by mne fackovala (stejně jako autora článku). Kde je zmínka o tom, že Jihomoravský kraj a město Brno – jako dopravní uzel – brzdí rozvoj celého zbytku republiky. Jak dlouho to bude ještě trvat. Už se tam konečně PROBUĎTE a KONEČNĚ (!!!) ZAČNĚTE PRACOVAT. Kdy se začne KONEČNĚ STAVĚT dálnice na Vídeň z Pohořelic – KDO ZA TO NESE PŘÍMOU ODPOVĚDNOST, jaké je jeho jméno, přímý e-mail a služební (povinně zveřejňovaný) mobilní telefon? Kdy se začne KONEČNĚ STAVĚT dálnice D43, ke které jsme se mimochodem ZÁVAZALI MEZINÁRODNÍMI DOHODAMI V RÁMCI EU – protože je v síti TEN-T; KDO NESE ODPOVĚDNOST ZA SOUČASNÝ KATASTROFÁLNÍ STAV (jméno, přímý e-mail, služební mobilní telefon) a kdy se to změní – konkrétní termín? KONKRÉTNÍ TERMÍN?

    Odpovědět
    • Pro Tomáška, co nic neví.
      Co to plácáš troubo? Nestav se do pozice všeználka stavu a vývoje komunikací v JmK, když jsi akorát neználek.
      Po větě „Dalniční síť Jihomoravského kraje se tedy nerozšířila ani o metr za posledních 26 let!!“ jsem přestal číst, protože je to lež.
      A já rád odhaluji ulhance, protože je to spodina národa.
      V letech 2001-2005 probíhala výstavba dalšího úseku D1 (Vyškov – Mořice) což bylo cca 10 km po území JmK a zároveň první dálniční úsek na území Zlínského kraje … ty: ani jeden metr.
      V současné době probíhá výstavba dalšího úseku D55 Staré Město – Moravský Písek a navazující úsek do Bzence.

      Ty už radši nikde nic nepiš.

      Odpovědět

Napsat komentář: Josef Strubl Zrušit odpověď na komentář