Petice na Zastupitelstvu města Brna

Před dvěma týdny (22. října 2019) jsme odevzdali na podatelně Magistrátu města Brna „Petici občanů za realizaci komunikace D43 jako plnohodnotného obchvatu celého Brna“ s 1.199 podpisy. Od té doby dokument podepsalo dalších bezmála 300 občanů a podpisy pod papírovou i elektronickou verzí petice stále přibývají. 5. 11. 2019 jsme předali na Zastupitelstvu města Brna podpisové archy přímo do rukou paní primátorky. Celkem byly předány petiční archy s 1.454 podpisy.

Za petiční výbor a spolek Občané za D43 jako skutečný obchvat Brna, z.s.

Monika Šimková

foto: Hynek Charous

TISKOVÁ INFORMACE

Sílí odpor proti připravované stavbě dálnice 43 přes obydlené části Brna.

Primátorce Markétě Vaňkové píší známé osobnosti, místní spolky i občané.

Zástupkyně petičního výboru Jana Pálková a Monika Šimková předaly v úterý 22. října primátorce petici s 1.199 podpisy. Petice požaduje, aby trasa transevropské komunikace 43 nevedla přes obydlené části Brna a byla trasována jako plnohodnotný obchvat celého Brna.

Tato petice navazuje na dosud řádně neukončené projednání „Petice občanů proti stavbě rychlostní komunikace R43 po trase tzv. německé dálnice v úseku Kuřim-Bystrc-Troubsko“, kterou v minulých letech podepsalo více než 37.000 občanů.

Signatáři petice požadují jednoznačné odmítnutí trasování 43 jako průtahu Brnem a neprodlené zastavení a ukončení všech prací na přípravě 43 v této variantě. Dalším požadavkem je zahrnutí plnohodnotného obchvatu celého města Brna do Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a do Územního plánu města Brna. Tato tzv. Optimalizovaná trasa komunikace 43, vedená Boskovickou brázdou, se v maximální míře vyhýbá obydleným oblastem. Tvoří také obchvaty obcí, které v tuto chvíli mají problémy s dopravou na stávající I/43 a při její výstavbě by plnohodnotný obchvat celého města získalo také Brno. Současně tato Optimalizovaná trasa řeší zásadní problém s trasováním mezi domy prakticky srostlých obcí Malhostovice a Drásov a s estakádou před okny nedávno vystavěné obytné čtvrti na jihu Kuřimi. Optimalizovaná trasa tvoří severní obchvat Kuřimi (vedený prostorem za průmyslovou zónou) a řeší problém Lipůvky obchvatem téměř kilometr vzdáleným od obytné oblasti. Toto optimalizované řešení má potenciál vyvést část tranzitní dopravy z Brna a nedopustit, aby se transevropská kamionová doprava dostala na VMO nebo do jiné části Brna a došlo k další dopravní zátěži již dnes dopravně přetíženého Brna.

Osobní dopis s požadavkem vybudování skutečného obchvatu města Brna adresovala primátorce řada známých osobností z oblasti vědy, kultury a sportu.

Brněnské spolky společně s mimobrněnskými spolky (celkem 12) zaslaly primátorce a zastupitelům města Brna dopis s požadavkem vybudování obchvatu města i s podrobnou analýzou situace a odbornými argumenty podporujícími vedení obchvatu Optimalizovanou trasou.

Cílem všech iniciativ je vyzvat místní samosprávu, aby hledala a podporovala konstruktivní řešení, které bude minimalizovat dopady lidské činnosti na obytné a klidové oblasti v Brněnské aglomeraci a pomůže všem občanům.

Plný text petice je dostupný na e-petice.cz.

Za petiční výbor a spolek Občané za D43 jako skutečný obchvat Brna, z.s.

Monika Šimková

Prezentace Nechcete mít pod okny dálnici?

Spolek Občané za D43 jako obchvat celého Brna připravil pro zájemce na 8. října prezentaci historických i aktuálních informací o problematice D43. Několik desítek občanů se mohlo seznámit také s dalšími možnostmi, jak upozornit zodpovědné politiky a úředníky na slabiny prosazovaného řešení protáhnout komunikaci s dálničním provozem přes rekreační oblast Brna a vést ji necitlivě v blízkosti obydlí.

Prezentaci, která v závěru obsahuje informaci, jak podat připomínky k Návrhu aktualizace ZÚR, můžete stáhnout níže.

Odkazy na kritiku Studie

Jak jsem informoval níže, na besedě, která dala více prostoru odpůrcům vedení dálnice kolem přehrady skrz Brno, zaznělo mnoho výhrad k „Územní studii nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brno“. Nyní se s nimi můžete seznámit. Na portále osel.cz jsou dva články Pavla Škarvady. První (zde) se zabývá situací, kdy projektanti společnosti „knesl kynčl architekti s.r.o.“ (malá písmena na začátku názvu a jmen nejsou chyba – tuto typografickou podobu si páni architekti zvolili, patrně aby dali najevo firemní filozofii, že pro ně není nic svaté) s klidným svědomím doporučují řešení, které se liší od jiného méně, než je chyba, kterou je výsledek zatížen. Druhý (zde) článek je obsáhlejší a upozorňuje na spoustu manipulací, většinou vedoucích k zvýhodnění hodnocení varianty trasování přes Brno. (Odkazy jsou ta modrá slova.)

Pod články je spousta diskuse, bohužel, diskutující se často nezabývají kritizovanými fakty, ale základním problémem, zda vést či nevést dálnici přes Brno kolem přehrady. Mnozí dávají najevo, že je jim jedno, na základě jak nekvalitních podkladů je trasa doporučena.

Kdo se raději dívá a poslouchá, než čte, může se podívat na záznam z besedy na youtube. Tam je navíc argument Luboše Rause, který dokládá, že je velmi logické, že se stane trasa „čtyřicettrojky“ výhodným mezinárodním tahem a že tedy není zařazena do evropské dálniční sítě TEN-T omylem. Kdo nebezpečí citelného nárůstu nákladního tranzitu popírá je buď ignorant nebo manipulátor.

Josef Strubl

Můžete se přidat k e-petici

Na portále e-petice.cz byla zřízena Petice občanů za realizaci komunikace D43 jako plnohodnotného obchvatu celého Brna.

Předešlou („papírovou“) petici podepsalo více než 37.000 občanů. Tato na ni navazuje, má aktualizovaný text a existuje jak v elektronické, tak v „papírové“ podobě.

Vyjádřit názor, že dálnice nemá vést kolem rekreační oblasti můžete na https://e-petice.cz/petitions/petice-obcanu-za-realizaci-komunikace-d43-jako-plnohodnotneho-obchvatu-celeho-brna.html

„S43“ přes Bystrc zveřejněna v novém návrhu ZÚR-ky – tunely zpochybněny

V pondělí 23. 9. 2019 kraj zveřejnil vyhlášku k Návrhu Aktualizace ZÚR JMK a po delším „váhání“ pak byl zveřejněn na www.zurka.cz i vlastní „Návrh“.

Snadněji si to lze stáhnout z https://www.uschovna.cz/zasilka/QQKW7DZGJ4WEWMJK-NDY (90 dní od 23.9.).

Kraj postupuje na základě naprosto chybné krajské studie, kde varianty na první pohled nejhorší byly „odborně“ prohlášeny za nejlepší.

Tato chyba se nyní projevuje tak, že v Návrhu byl výběr zúžen na tři varianty tragikomicky s tím, že všechny tři varianty obsahují stejné trasování silnice I. třídy 43, a to přes Troubsko – Bosonohy – Bystrc – Kníničky – Rozdrojovice – Jinačovice – Moravské Knínice – Malhostovice – Drásov – Skaličku – Všechovice – Malou Lhotu a tzv. „jižní obchvat“ tvrdě dopadající na novou zástavbu v Kuřimi. Víc negativních dopadů už snad nešlo v tomto území vyvolat. Zastupitelé kraje budou za nedlouho rozhodovat, zda také podle jedné z variant nechají mezi zasažené „kuželky“ přidat ještě obce Troubsko – Ostopovice – Moravany – Nebovidy – Modřice k zasažení tzv. Jihozápadní tangentou.

Halasně deklarované tvrzení z kraje, že ZURKA bude garantovat tunely a už nikdo to nebude moci změnit, dostává ve zveřejněném návrhu totálně na frak.

V grafické části tunely nejsou.

V textu výrokové části Návrhu se jako následné úkoly pro územní plánování, tedy ne jako úkol pro kraj, požaduje zajistit „nadstandardní protihluková opatření“.

Jen naivní občan toto může vnímat jako garanci budoucích tunelů. Navíc příslib „nadstandardu“ od státní správy je nesmysl. Státní správa žádné nadstandardy nemůže poskytovat, ostatně občané už dnes dobře ví, že nadstandard (např. ve zdravotnictví) znamená, že si to občan zaplatí sám. Kraj tedy snad naznačuje úplný nesmysl, že si občané už mají začít dávat korunky do prasátek, aby si ušetřili na miliardy na tunely.

Když kraj dále v Návrhu Aktualizace ZÚR upřesňuje, co by tím nadstandardem mělo být, pak v závorce v textu uvádí „(např. překrytí, tunel, tubus)“. Každý ví, že ani tato formulace není jednoznačná, neboť použití výrazu „například“ neznamená závazek použít jednu z uvedených tří položek, ale také cokoliv jiného, tedy třeba silnice I. třídy bez „překrytí, tunelu, tubusu“.

Tento nehorázný návrh od územních plánovačů kraje je vhodné připomínkovat.

Připomínky je možné zasílat na krajský úřad do „102. výročí Velké říjnové revoluce“, tedy do čtvrtka 7. 11. 2019.

Doc. Petr Firbas

Oponentura studie

Pan Luboš Raus z místního nezávislého politického sdružení Bystrčáci nebyl spokojen s průběhem dosavadních dvou představování „Územní studie nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brno“, které se odehrávalo v režii zpracovatelů a zorganizoval na 24.9. 2019 třetí besedu, na které zazněly zejména výhrady ke studii.

Úvodní slovo přednesl Pavel Škarvada, který měl připravenou asi třičtvrtěhodinovou prezentaci. V ní ukázal pomocí logických úvah i matematických metod, že studie obsahuje tolik chyb a nepřesností, že z ní není možné zodpovědně vyvozovat „nejlepší varianty“, případně že studie popírá své vlastní výsledky, když doporučuje variantu vedoucí přes Bystrc.

Přestože byly oponentura zamýšlena především na odborné úrovni, zazněly i obecné příspěvky občanů. Petr Firbas ohromil svou fenomenální pamětí a shrnul obsáhle dosavadní vývoj kauzy. Za za zmínku jistě stojí i argumentace Luboše Rause, ukazující, že není v pořádku tvrdošíjné popírání projektantů a krajských politiků tranzitní dopravy, zejména mezinárodní, která se zjevně na komunikaci přesune.

Protože oponentní argumenty byly přestaveny až na této besedě, nemohli zpracovatelé studie reagovat na mnohé výtky, ale pan architekt Jakub Kynčl zodpověděl některé přímé dotazy. Nejvíce reagoval náměstek Rady Jihomoravského kraje Martin Maleček.

Akce byla překvapivě kultivovaná a lze říci, že úspěšná. Přítomno bylo několik desítek účastníků. Jak řekl Luboš Raus v úvodu, neočekávalo se, že ze setkání odejdou účastníci s opačným názorem, než přišli, ale mnohé argumenty budou mít jistě svůj další dopad.

Josef Strubl

Brněnské moře nebo moře aut

V sobotu 21. září jsme zorganizovali u Brněnské přehrady akci „Brněnské moře nebo moře aut“, která měla upozornit návštěvníky na plánovanou výstavbu komunikace 43 přes Bystrc a kolem přehrady. Cílem bylo informovat o tom, že lepším řešením dopravní situace je vybudování skutečného obchvatu města, a požádat o podporu této varianty. Návštěvníci přehrady, kteří se rozhodli naše úsilí podpořit, měli možnost podepsat petici pro primátorku města Brna. Pod peticí požadující, aby komunikace „43“ byla trasována jako plnohodnotný obchvat celého Brna, se podepsalo 438 občanů. Dále měli příchozí možnost podepsat zplnomocnění zástupce veřejnosti při pořizování návrhu Aktualizace zásad územního rozvoje. Pro našeho zástupce Ing. Pavla Škarvadu, Ph.D. se sešlo 243 podpisů. Také ten, kdo chtěl svou připomínku k Aktualizaci ZÚR JMK adresovat přímo kraji, měl možnost podepsat připravené formuláře. Formulovány byly celkem tři připomínky a pod každou z nich se podepsalo 135 lidí.

Velmi nás potěšilo, že si někteří lidé z Bystrce spontánně přišli pro podpisové archy s tím, že chtějí naše úsilí podpořit a budou dále sbírat podpisy na petici.

Bylo zajímavé sledovat, jaký údiv u návštěvníků přehrady vyvolávala informace, že právě kráčejí po plánovaném tělese dálnice. A hodně na ně fungovala i naše ukázka dálničního hluku, kterou jsme pouštěli z reprobeden.

Část lidí samozřejmě náš stánek ve spěchu minula, nebo podpis odmítla s tím, že výstavba dálnice je plánována na dobu, které se už stejně nedožijí. Naším cílem je ovšem zachovat unikátní rekreační zónu u Brněnské přehrady i pro budoucí generace. Proto jsme požádali i příchozí děti, ať naše úsilí podpoří svými obrázky. Bylo nesmírně milé sledovat, jak bezprostředně ti nejmladší reagovali. Děti nakreslily spoustu krásných obrázků, které jsme vystavili přesně v místě kde je plánovaná výstavba komunikace „43“ a pevně doufáme, že i nadále tu auta zůstanou jen nakreslená.

Protože nám skutečně záleží na prostředí kolem přehrady, připojili jsme se také do celorepublikové akce „Ukliďme Česko“. Velmi nás potěšilo, že i pro řetězec Penny, který má nedaleko svou prodejnu, je toto území tak cenné, že se sem rozhodl vyslat své zaměstnance z celé republiky, aby se zapojili do úklidu. Jejich profi tým byl početnější a tudíž i výkonnější, ale my jsme také nezaháleli a vybranou část bývalé „Hitlerovy dálnice“ uklidila naše malá skupina. Skvělé bylo, že členové úklidové skupiny z Penny hned pochopili cíl našeho úsilí a někteří z nich přišli naši petici podepsat.

Monika Šimková

foto Josef Strubl

Aktuálně připravované akce

21. září 2019: BRNĚNSKÉ MOŘE, NEBO MOŘE AUT?

Místo konání: Brněnská přehrada, ulice Přístavní, Informační stan spolku „Občané za D43 jako obchvat celého Brna“
10.00 – 13.00 Brněnská přehrada jako rekreační zóna, dálnice D43 jako obchvat Brna
Informační materiály k plánované výstavbě komunikace „43“
Simulace hlukové zátěže dálniční dopravou
Výtvarná soutěž pro děti na téma „Brněnské moře, nebo moře aut?“

10.00 – 17.00 Ukliďme vstup na Brněnskou přehradu (součást akce Ukliďme Česko)
Sraz v informačním stanu. K úklidu se můžete přidat kdykoli během dopoledne.
Podrobné informace najdete na www.UklidmeCesko.cz/event/23789

8. října 2019 v 17.00: NECHCETE MÍT POD OKNY DÁLNICI?

Místo konání: Společenské centrum Bystrc, Odbojářská 2, Brno-Bystrc

Prezentace aktuálních informací kolem D43 (dříve R43) pro veřejnost. Přijďte podpořit stavbu skutečného obchvatu Brna. Přijďte se informovat, jaké jsou možnosti přispět k řešení šetrnému pro občany. Vyzvěme vedení kraje a města Brna, aby transevropská komunikace „43“ nevedla středem Bystrce.

logo VIA
podpořila Nadace VIA

24. září 2019 v 18 hodin: DÁLNICE PŘES BYSTRC

Místo konání: Společenské centrum Bystrc, Odbojářská 2, Brno-Bystrc

Třetí projednání studie, která navrhuje vedení komunikace R43 středem Bystrce. Proč třetí projednání, když už jsme v Bystrci dvě prezentace vyslechli? Protože obě dosavadní prezentace byly v režii autorů studie, která trasuje R43 středem Bystrce. Nyní dáme slovo oponentům studie.

srdečně zvou Bystrčáci

Krátká zpráva o dlouhé besedě

13. června (2019) se v Bystrci konala beseda o problematice D43, která byla jakýmsi pokračováním prezentace na Zastupitelstvu – viz článek níže.

Zmíním jen dvě věci, které mě zaujaly.

Pan starosta Bystrce JUDr. Kratochvíl v úvodu prohlásil, že v případě stavby dálnice přes Bystrc bude prvním, kdo se přiváže k bagru. To můžeme přijmout jako veřejný slib. Ale budeme dělat vše pro to, aby k tomu nemuselo dojít.

Některé diskusní příspěvky byly vedeny v obecné rovině, kde občané zdůvodňovali nesmyslnost doporučení studie vést dálnici přes Bystrc, což ovšem nebyly dostatečně pádné technické argumenty, byť jim všichni rozuměli. Pavel Š. vystoupil s konkrétními technickými námitkami ke studii, ty však zase moderátor poměrně brzo utnul, protože to zase bylo pro posluchače málo pochopitelné. V tom vidím patovou situaci. Obecné argumenty zpracovatelé studie neuznávají, protože je zajímá řeč čísel, ale technickým argumentům je malá ochota naslouchat, protože jsou příliš složité.

Josef Strubl